Retro jurkje in Punta di Roma

Drie heb ik er ondertussen gemaakt, en ik kan ze blijven maken! :)
Daarom wil ik dit ook met jullie delen en volgt hieronder een tutorial. 

Om dit jurkje te kunnen maken gebruikte ik 3 patroontjes. Voor het bovenstuk heb ik de Skola dress gebruikt van E&E patterns, hier kan je er meer over lezen. Voor het rokdeel heb ik de Foliis jacket and dress van sofilantjes gebruikt. De hals heb ik afgewerkt met het patroon van de Mitch sweater van LMV, maar het kan ook op een andere manier. Later hier meer over.

De stofjes die ik hiervoor gebruikte zijn allemaal Punta di Roma, afgewerkt met leuke knopen en rekbare paspel. Gekocht in twee bakstenen winkels bij mij in de buurt.






















Bij dit jurkje heb ik niet afgewerkt met paspel aan de hals. 
Maar wel met paspel op het achterpand.




















Dit bordeaux kleurig jurkje kan je zien op mijn Instagram account.




Het bovenpand is 13 cm korter gemaakt aangezien de Skola dress een veel lagere taille heeft.

Knip het voorpand in twee op ongeveer 4,5 cm.




Het bovenstuk van het voorpand wordt niet op de stofvouw geknipt. 
We voegen 3 cm toe. Je hebt dus twee delen.
Het onderste stuk wordt wel op de stofvouw geknipt.


Ik voeg aan de hals extra toe, voor mij mag het allemaal wat mooier aansluiten.
Hiervoor kan je de Mitch sweater gebruiken. Maar je kan dat zelf ook bijtekenen.







Het achterpand knip je op de stofvouw en daar voeg je ook extra toe aan de hals.






Het voorpand bestaat uit twee stukken. Je zorgt ervoor dat de 3 cm op elkaar komt te liggen.


Je strijkt 1 cm naad aan de linkerkant. 


Dit overlap je dan op de rechterkant.
 Dan valt de stiklijn niet in het midden maar 2 cm meer naar rechts.





 Stik nu netjes naast het randje.





speld nu je rekbare paspel op het onderstuk.

 7



Leg het bovenpand op het onderpand met goede kanten op elkaar.


Speld en stik terug op de lijn tot de paspel mooi valt. 
Soms ga ik er nog eens over!


Strijk de naad naar onder.




Stik nu op het onderste deel mooi onder de paspel.




Stik nu de schoudernaden van de buitenstof en de voering!
Zoek het midden van het achterpand.


 Leg de buitenstof en de voering met de goede kanten op elkaar.


Knip een splitje in het achterpand doorgeen de voering en de buitenstof.
Anders geraakt het hoofd er niet door.
Als je de hals met minder naad neemt, zoals bij het patroon van de Skola dress zal dit wel lukken.


Speld de paspel aan de buitenstof van de hals.
Je kan deze optie ook weglaten naar je eigen smaak.





Nadat je de paspel hebt gestikt rondom de hals, leg je de voering en buitenstof met goede kanten op elkaar en spelt rondom. 


 Vervolgens stik je nog eens rondom, maar stik nog niet de opening die je hebt geknipt in het achterpand.


Nu kan je een elastisch koordje plaatsen tussen de stof.
 Ik gebruik hiervoor haarelastiekjes.










Stik nu de opening in het achterpand.


 Geef knipjes rondom, en knip overtollige hoekjes weg.


Keer nu de voering naar binnen.


Strijk alles mooi.


Stik rondom de hals.




 Nu kan je de voorste twee knoopjes naaien en het achterste knoopje.


Wil je het achterpand ook met paspel afwerken, dan knip je het achterpand op dezelfde hoogte in twee, en voeg je 1 cm naad toe.
Leg hiervoor de panden mooi op elkaar!


















Veel succes! :)

Reacties

  1. Prachtige jurkjes vind ik dit! Maar zo drie patronen combineren dat is momenteel ff te veel werk voor mij, daar heb ik geen tijd voor. En die Skolis heb ik niet. Maar ik vind ze echt supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooie jurkje! Ik vind de skola idd ook perfect als bovenstukje. Geen enkel ander patroontje dat ik tot nu toe gebruikte in tricot heeft zo'n mooie pasvorm. Je kan dus ook de halve of hele cirkelrok van bv de Ileana gebruiken, en waarschijnlijk ook de rokken uit bv Stof Voor durf het zelvers. Gewoon ff de tailleomtrek meten die passend is op het bovenstuk. Bedankt voor de tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooo, zo mooi in hun eenvoud (hoewel het patroon maken me wel ingewikkeld lijkt)! Met die paspel en die mooie sluiting achteraan, ik ben verliefd!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zo mooi .... helaas is het patroontje maar tot 10j. het model zou hier nog wel in de smaakt vallen bij mijn 13j meid.
    www.stokstaartjedoethetzo.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg mooi, maar ik heb geen enkel van de 3 patroontjes en om ze nu alledrie te gaan kopen zie ik niet direct zitten ��

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's en een tutorial om U tegen te zeggen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Blijf toch maar rustig verder bloggen hoor, jij doet dat zó goed! 😉👍

    BeantwoordenVerwijderen
  8. haha, ik lees toevallig net de reactie hierboven en kon het niet méér eens zijn!! wat een prachtig jurkje alweer, de retrojurkjes waren me echt opgevallen, dus ik ben heel blij met jouw uitleg!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts