Tutorial Tinny dress van StraightGrain met een twist!

Zoals beloofd heb ik een tutorial gemaakt van de Tinny dress met knopenpat en strik.
Ik maak de laatste tijd wel veel strikjes als ik het zo bekijk! ;)

Voor wie mij volgt op Instagram is het denk ik wel duidelijk. ;)
Maar nu eerst deze strikjes. 

De vorige Tinny met een twist kan je hier zien. Ook dit stofje heb ik bij Stoffen Joëlle in Antwerpen gekocht. Jammer genoeg hebben ze geen webshop voor de geïnteresseerden die willen kopen online!

Dit stofje is made in France. Merkje is mij onbekend! Wel weer een zacht vallend stofje.
Maar deze keer wel eentje die wat meer tegen een stootje kan.

Eerst een paar foto's en daarna volgt de tutorial. Wat zal ik blij zijn dat het binnenkort wat warmer wordt. Alleen maar om nog eens buiten foto's te kunnen nemen!























Om dit jurkje te kunnen maken heb je het patroontje van StraightGrain nodig de Tinny dress. Maar de Ileana dress van Compagnie M. Zou ook wel moeten lukken!

We beginnen met het rugpand. Daar heb ik 1 cm aan de stofvouw weggelaten omdat dit de naadwaarde is dat is inbegrepen om de rits te stikken. Die hebben we nu niet nodig!
Let op, het rugpand is deze keer in één stuk!


Het voorpand, daar doen we 3 cm bij. Dit is voor het knopenpat.
We knippen de stof niet op de stofvouw. Deze keer hebben we 2 stukken nodig!





Wat ik bij het knippen van het voorpand ben vergeten deze keer, is het knippen van de hoekjes.
Hieronder zie je hoe het moet.

Veel te rap willen zijn! Ik heb het achteraf allemaal nog moeten uithalen en opnieuw doen! pff...


Onderaan het  voorpand en rugpand heb ik nog eens 2 cm naad bijgedaan.


Als je alles geknipt hebt in zowel buitenstof als binnenstof kan je beginnen stikken.

Je stikt enkel de schoudernaden van binnenstof en buitenstof.




Hierna leg je de goede kant van de buitenstof op de goede kant van de binnenstof.
Je stikt enkel 1 cm naadwaarde waar je de speldjes ziet!

let op dit is nog zonder de hoekjes die ik bovenaan was vergeten! De hoekjes die stik je ook op 1 cm naadwaarde!


Hieronder zie je wat ik bedoel!


Nu kan je keren.


Alles mooi strijken.

De armsgaten en de hals zijn nog open. 
Aan de armsgaten komen daarna de pofmouwen.
Aan de hals komt nu het lint.


Je knipt 2 stroken met een breedte van 5 cm en een lengte van 120 cm in dit geval. Maar 110 cm is zeker lang genoeg!

Ik heb voor dit jurkje twee dezelfde stofjes genomen! Maar gecombineerd met de kleur van de voering kan ook zoals ik bij het eerste jurkje heb gedaan.


Zoals hieronder kan ook!


Leg de goede kanten van binnenstof en buitenstof op elkaar en stik de zijnaden en 1 maal de lengte op 1 cm.

Je strijkt 1 cm naad op de lengte die open blijft.




Resultaat zie je hier!
Strijk alles mooi.




Nu kan je het lint op de hals spelden. Zoek het midden van het rugpand en het midden van het lint en speld het mooi op de halslijn met goede kant op goede kant.


Nu stik je op 1 cm die je gestreken hebt rondom de halslijn.


Flap nu alles over.


Speld het lint mooi af van het begin tot het einde en stik mooi door.






Hieronder zie je het resultaat.


Voor ik het knopenpad speld bevestig ik eerst het rokdeel. Ik heb hiervoor het a-lijntje gebruikt van svdhz 1. Zelfde maat als het bovenpand.
Past perfect! 
Terwijl je het rokdeel stikt aan het bovenpand zie je perfect waar het knopenpad overlapt. Dit is bij mij 2 cm overlapping!

Je kan nu zoeken waar je knoopjes komen. Ik heb er drie gebruikt.



Nu kan je verder met de handleiding van de Tinny dress.
Hopelijk is het geen Chinees ;)
Anders stel maar vragen!

Veel succes!

Reacties

  1. Pinnen die handel!! Pinnen! xxx Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ideaal! Ik tekende de staander van een hemdskraagje en verlengde dat tot een lint, zodat het aan de nek minder 'teut gaat staan' zoals ze hier zeggen. ;-) Maar verder zelfde werkwijze. Mooike, ook deze, weer helemaal anders!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Prachtig stofje ook! Instagram, leuk, ga even kijken : )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wauw! Merci voor de handleiding! Ik had onlangs zo een soort jurkje gepind. Komt die toch wel heel hoog op de lijst te staan nu. Ik zoek ook van die soepelvallende stofjes, minder stijf dan katoen, denk dat ik daar toch eens naartoe moet. Heel leuk jurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superleuk! Deze ga ik ook eens maken! Merci voor de duidelijke tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt om dit met ons te delen.
    http://koekjehaakjemaakje.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo knap gedaan! Eentje om te onthouden!
    Groetjes, Isabel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt suuuuuuperleuk!! Dankjewel voor die tutorial zeg, die gaat me zeker ooit nog van pas komen!! En weeral zo'n mooi stofje! Ik vind jouw binnen-foto's trouwens toch ook altijd geweldig mooi hoor, maar in het zonnetje is natuurlijk nog altijd net dat tikje leuker om te doen he :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Barbara! Inderdaad in het zonnetje altijd leuker! Maar vandaag ontdekt dat ze daar helemaal geen zin in heeft om buiten foto's te maken ;) Weeral pech!

      Verwijderen
  9. Helemaal verliefd!!! Op jouw versie, jouw stofje, jouw foto's! Pinnen maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig werk, Dorothee! Ik ben enorme fan van de strik, en ga hem binnenkort zelf eens maken. Super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik ga mij dat patroon toch eens moeten aanschaffen (voor mijn meisjes te groot zijn ...), want ik zie nu ineens heel veel bloesjes-mogelijkheden met dat patroon :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Katrien! Met een goed basisstuk kan je alle kanten uit :)

      Verwijderen
  12. heb me net het patroontje aangeschaft,
    merci om het te pimpen en dan nog met ons te delen,
    komt op mijn 'ooit-te-maken-lijstje :-)
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh zo leuk! Als je het ooit maakt wil ik héél graag zien!

      Verwijderen
  13. Dat het weer een mooike is zeg! Knap!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts