Tutorial a-lijn kleedje met peter pan kraag

Omdat ik geregeld de vraag krijg hoe je dit kleedje maakt, heb ik besloten om een tutorial hierover te maken. 



Ik gebruik hiervoor het bestaande patroontje uit het grote naaiboek van Femma (het betoverend winterjurkje). Ik voeg een peter pan kraag toe die ik gevonden heb in Homemade mini couture. Wel aangepast aan het kleedje! En een boordje aan de mouwen.
Knip het achterpand en voorpand.

Mouwen 2 x, kraag 4x, beleg 2x, boordje 2x

Je kan nu de kraag naaien. Geef knipjes in de naad en keer  om.
Boordje is 5 cm breed en ongeveer 22 cm lang.
De lengte is afhankelijk van de maat. Dus best opmeten!

Naai de schoudernaden aan elkaar. Met gewone naaimachine of overlock.

Naai nu ook de mouwen.

Naai de zijnaden.

Keer om.


Ik vind de mouwen te lang, dus ik knip 2,5 cm eraf. 
Je kan het patroon zelf ook aanpassen natuurlijk!


Naai nu de boordjes aan de mouwen.


Plaats de kraag op de goede kant. Maak ze vast met een rijgsteek. 
Zo blijft de kraag mooi op zijn plaats bij het stikken.


Je kan nu het belegje naaien. De kraag zit tussen het kleedje en het beleg.
Stik op 0,78 rondom.
Keer het beleg naar binnen en stik nog eens rondom op ongeveer 0,50 cm.
Je kan het beleg vastnaaien met de hand vanbinnen aan de schoudernaad. Zo blijft het mooi op zijn plaats.


Dit is de achterkant. Er is een opening van ongeveer 2 cm.


Dit is het resultaat van de  kraag.


Werk de zoom af. Ik neem altijd 2,5 cm. Ik lock de onderkant en plooi 2,5 cm om en werk af met tweelingnaald. Ik zorg ervoor dat mijn stiksel aan de binnenkant op de locksteek komt.

Dat was het! Hopelijk hebben jullie hier iets aan :)


















Reacties

  1. Bedankt voor de tutorial! Ik heb je prachtige kleedjes al vaak voorbij zien komen en weet nu eindelijk hoe ik ze ook kan maken. Maar of ik je stofkeuzes kan evenaren valt nog te bezien....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Hippe Sien! Ik ben blij dat ik je verder heb kunnen helpen :). Als het ergens niet lukt mag je steeds vragen stellen. Zeer benieuwd naar jouw creaties!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts